Collega’s zitten nu de hele dag op onze dashboards!
In onze rubiek "Opdrachtgever aan het woord" vertellen opdrachtgevers over hun samenwerking met Mahout. Fred Verbeek, IT-directeur van het juridisch advieskantoor Dirkzwager, deelt zijn ervaringen over de datagedreven transformatie die Dirkzwager samen met Mahout heeft doorlopen.
Voor ons eerste interview gingen wij langs bij Fred in Arnhem, waar Dirkzwager gehuisvest is. Fred was in het verleden softwareontwikkelaar en ondernemer. Nu zorgt hij er als hoofd van het IT-team voor dat zijn ruim 350 collega’s optimaal worden ontzorgd door het inzetten van allerlei innovatieve technologieën. Daarbij is hij ook verantwoordelijk voor het programma “Datagedreven werken” dat Dirkzwager twee jaar geleden samen met Mahout heeft opgestart. Een mooi moment om met elkaar terug en vooruit te kijken.
Kun je wat meer vertellen over Dirkzwager en de ambitie waar het allemaal mee begon?
Wij zijn een fullservice advocaten-, notarissen- en fiscalistenkantoor, gericht op middelgrote en grote ondernemingen. Wij zien de wereld om ons heen in rap tempo veranderen. Klanten kloppen met steeds complexere vragen bij ons aan en de druk vanuit de markt neemt toe. Wij geloven dat het essentieel is om meer datagedreven te gaan werken om onze klanten in de toekomst goed te kunnen blijven bedienen. We zien deze ontwikkeling ook om ons heen: Heel veel bedrijven zijn nu bezig met data, ook in onze branche.
Wij geloven dat het essentieel is om meer datagedreven te gaan werken om onze klanten in de toekomst goed te kunnen blijven bedienen.
Fred Verbeek
CTO van Dirkzwager
Daarbij hadden we het gevoel dat we er als bedrijf klaar voor waren om hier de eerste stap in te zetten. Dan is de uitdaging: Waar begin je? Daarbij speelden twee vraagstukken. Enerzijds, hoe gaan we al onze data structureren, onderbrengen in dashboards en voorzien van de juiste context om er waardevolle inzichten uit te kunnen halen? Anderzijds, hoe zorgen we ervoor dat die inzichten worden geadopteerd door de organisatie? Zodat onze collega’s straks denken: Hé, die informatie is relevant voor mij, daar kan ik iets mee. Wij hadden zelf de expertise voor het opzetten van datagedreven werken niet in huis, daarom zochten we hier hulp bij. Zo kwam Mahout in beeld.
Wat was de grootste uitdaging in de datagedreven transformatie van Dirkzwager?
Het opzetten van datagedreven werken kan door de organisatie gezien worden als iets onnodigs extra’s dat niet direct te maken heeft met de operatie. Daarom was het heel belangrijk om snel te laten zien hoe dit waarde oplevert voor het dagelijks werk. De perceptie van de organisatie dat dit waardevol is moet er wel zijn, en die was er niet vanaf dag één. Dat is een proces geweest.
Een andere valkuil is je blindstaren op perfectie. Neem een dashboard als voorbeeld. Dan zijn er altijd collega’s die zeggen: “Oh, ja, maar hoe zit dit dan? En dit wil ik ook. En dit moet er nog bij.” Dan moet je stevig in je schoenen staan en je collega’s goed meenemen: “Kijk eens wat voor geweldigs je nu al hebt, ga daar nu eerst eens mee aan de slag.” Later kun je altijd dingen toevoegen, maar anders ben je bezig met een product dat nooit af is.
Wat is voor jou typerend in de samenwerking met Mahout?
Ik ben erg blij met Mahout! Jullie zijn een heel persoonlijk en mensgericht bedrijf, dat maakt jullie fijn om mee te werken. Jullie hebben een waardevol stuk kennis en ervaring meegebracht. Door vanaf het begin onze collega’s mee te nemen in alles wat jullie deden, heeft die kennis zich binnen Dirkzwager als een olievlek verspreid.
Jullie werken iteratief en agile, dat is natuurlijk heel fijn. We kunnen snel schakelen en jullie bewegen makkelijk mee met veranderingen in de organisatie. Wat deze transformatie tot een succes heeft gemaakt is dat jullie niet alleen datatoepassingen bouwen, maar ook zelf naar onze collega’s toe gaan om uit te leggen hoe ze ermee kunnen werken. Jullie draaien echt mee in de organisatie om dit tot een succes te maken. Ik denk dat dat jullie grootste kracht is.
Jullie zijn kritisch op wat we doen en durven terug te duwen, dat maakt Mahout een fijne partner.
Fred Verbeek
CTO van Dirkzwager
Plus, bij Mahout is het niet: “u vraagt, wij draaien”. Jullie zijn kritisch op wat we doen en durven terug te duwen, dat maakt Mahout een fijne partner. Op deze manier werken we samen om het meest optimale resultaat te bereiken. Daarin waardeer ik dat jullie zelf ook echt iets heel goeds willen neerzetten.
Wat heeft de samenwerking met Mahout Dirkzwager opgeleverd?
Mahout heeft ons geholpen om onze datastrategie uit te denken. Aan de ene kant zit dat in technisch een aantal zaken goed uittekenen. Met Mahouts input hebben we een nieuw dataplatform opgezet. Het was daarbij belangrijk om op voorhand goed na te denken over een toekomstvaste inrichting.
Een ander belangrijk onderdeel van die datastrategie is een goed doordacht transformatieplan. Het bouwen van een datatoepassing kun je zien als het uitreiken van een hamer en een paar spijkers. Daarmee ben je er nog lang niet. Je moet ook aan de organisatie uitleggen dat je met die spijkers een schilderij op kunt hangen. Dat je dat beter niet kunt doen in een stenen muur. En dat je een waterpas kunt gebruiken om te zorgen dat het schilderij recht hangt. Anders kunnen ze niks met die hamer. Hetzelfde geldt voor datatoepassingen, die hebben we met veel zorg moeten introduceren in de organisatie.
Na het uitdenken van onze datastrategie, hebben jullie ons ook geholpen deze te implementeren. Daarin hebben we samen echt een cultuurverandering binnen Dirkzwager teweeggebracht. Data is veel meer gaan leven en onderdeel van gesprek geworden bij onze collega’s. We houden de gebruikersstatistieken van onze dashboards bij, en daarin zien we dat een aantal collega’s er de hele dag opzit. Dat is leuk!
We zijn daarin steeds zelfverzekerder in onze ambitie op het gebied van datagedreven werken geworden. Die ambitie hadden we vanaf het begin, maar we wisten toen nog niet zeker of het bij Dirkzwager zou passen. Om die reden zijn we klein begonnen. Op gegeven moment zagen we: Dit slaat aan. Collega’s gaan echt aan de slag met onze datatoepassingen. Daarmee kregen we de bevestiging dat we de goede kant op gingen. Dat was het moment dat we het verder uit zijn gaan bouwen. Onze ambitie op het gebied van datagedreven werken groeit daarin mee. We willen nu bijvoorbeeld graag nog meer applicaties aansluiten op ons dataplatform.
Gelukkig mogen we Mahout altijd blijven bellen!
Fred Verbeek
CTO van Dirkzwager
Als je kijkt wat we allemaal neer hebben gezet in relatief korte tijd, is dat best veel. Parallel aan al die resultaten heeft Mahout ons de afgelopen twee jaar geholpen om een eigen datateam op te bouwen. Dat is zo goed gelukt, dat we nu op eigen benen durven te gaan staan! Gelukkig mogen we Mahout altijd blijven bellen.