Oxfam Novib - 23 September 2022

De weg naar datagedreven engagement

Oxfam Novib wil haar supporters beter begrijpen en bedienen. Data is hiervoor de sleutel. Mahout hielp bij het neerzetten van een visie en roadmap om dit te bereiken.

220305_vrouwenmars_11-jpg

Samen met supporters strijden voor gelijkwaardigheid

Oxfam Novib strijdt voor gelijkwaardigheid. Voor een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft. Om dit te bereiken, wil zij een activistische beweging starten in Nederland. Een beweging waarin Oxfam niet vooraan staat om namens de achterban te strijden, maar waarin zij naast hun supporters staat om samen de strijd aan te gaan. Hiervoor moet er een sterkere binding komen met mensen die ook voor gelijkheid (willen) strijden. Concreet betekent dit meer nieuwe supporters werven en bestaande supporters sterker binden. Eén ding was voor Oxfam Novib direct duidelijk: om dit te bereiken gaat data de sleutel zijn.

Maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Het vergt namelijk een nieuw CRM systeem, een solide datafundament van definities tot hoe en welke data wordt opgeslagen, begrip en vaardigheden in datagedreven werken voor iedereen die op de Engagement afdeling werkt en een datateam dat op alle fronten kan helpen, adviseren en leiden. Aan de implementatie van een nieuw CRM systeem was Oxfam ondertussen begonnen, maar hoe ga je verder? Wat is er concreet nodig? Waar leg je de focus op? Wat doe je als eerste? En wie draagt welke verantwoordelijkheid?

Eén ding was voor Oxfam Novib direct duidelijk: om dit te bereiken gaat data de sleutel zijn. 

Om deze vragen te beantwoorden, werkten Oxfam Novib en Mahout samen aan het maken van een roadmap om de Engagement afdeling meer datagedreven te maken.

Think big, start small

Bij het opstellen van een roadmap werken we in twee fases: 1) het neerzetten van de stip aan de horizon (de visie) en 2) het uittekenen van de weg om daar te komen (de roadmap zelf). Om die visie te kunnen bepalen, begonnen we met een serie interviews. In deze interviews spraken we mensen uit alle Engagement units, van het datateam tot de fondsenwervers. Dit hielp ons om een beeld te vormen van alle relevante aspecten in de organisatie. Denk aan hoe data wordt toegepast bij initiatieven, hoe de samenwerking tussen teams verloopt en welke kennis en vaardigheden er ontbreken om meer met data te kunnen werken.

Vervolgens zetten we de stip aan de horizon voor 2025, drie jaar verder. Drie jaar is ver genoeg dat je een ambitieus doel kunt zetten, maar dichtbij genoeg dat de aanpak concreet en haalbaar is. Waar wil de Engagement afdeling over drie jaar staan? We willen in 2025 dat datagedreven relevante engagement met (potentiële) supporters Oxfam Novib in haar kracht zet om te groeien.

Met dat doel in gedachten, hebben we workshops uitgevoerd met dezelfde groep mensen die we spraken in de interviews. In de workshops bepaalden we de belangrijkste pijlers waar aan gewerkt moet worden om die stip te bereiken. Per pijler schetsten we de visie, “think big”, waar we naartoe willen werken, en een aantal concrete eerste stappen, “start small”, die helpen daar te komen. Zo houd je het grotere doel voor ogen, maar heb je ook tastbare eerste stappen die je kunt zetten om daar te komen.

 

z6a_3178

Om Oxfam Novib te inspireren en te prikkelen met nieuwe inzichten hebben we gedurende het hele traject externe inspiratie gebruikt. Niet uit de wereld van goede doelen, maar veelal vanuit de commerciële sector. Ook al lijken dit soms twee werelden apart, je kunt altijd iets leren van wat een andere organisatie doet. Goed of slecht. Groot of klein.

Een roadmap waar Oxfam Novib mee aan de slag kan

Aan het einde van het traject lag er een roadmap van drie jaar die gaat helpen om de Engagement afdeling op een meer datagedreven wijze verbinding te laten maken met supporters. In de roadmap staan voor de belangrijkste pijlers de visie waar we naartoe willen werken en concrete eerste stappen die gezet kunnen worden om daar te komen. Dit varieert van gepersonaliseerde emails versturen en een 360-graden supporterbeeld creëren tot het datateam laten groeien en een opleidingsprogramma rondom data voor de afdeling opzetten. De vervolgstap? Tijd om de roadmap te implementeren!

Wil jij ook een nieuwe stip aan de horizon?

viola1-2
Viola Neumann
Datastrateeg
viola@mahout.nl
06 573 959 14
Wil jij ook een nieuwe stip aan de horizon?

Vragen?

Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met je gegevens. We nemen binnenkort contact met je op!