Dashboard bouwen? Eerst design tekenen!
Je kent het wel: De business heeft behoefte aan een dashboard. Het datateam begrijpt hun wens wel en gaat vol goede moed aan de slag. Direct de data induiken - informatie ontsluiten, bronnen koppelen – en bouwen maar. Allemaal met goede bedoelingen, om zo snel mogelijk een werkend dashboard op te leveren. De business had het immers gisteren al nodig!
Maar wat gebeurt het vaak dat het dashboard dan uiteindelijk toch niet het inzicht biedt dat het verschil gaat maken, zoals iedereen had gehoopt. Want zeg eens eerlijk, hoeveel dashboards zijn er in jouw organisatie die in één oogopslag het inzicht bieden waar direct actie op wordt ondernomen?
Deze valkuil voorkom je door het toevoegen van een essentiële stap: Het dashboard design tekenen. Zorg dat de bouwers en de eindgebruikers van het dashboard altijd – ALTIJD – eerst samen het design voor het dashboard tekenen.
Altijd eerst tekenen…
… ook als de bouwers de businesswens al heel goed snappen
… ook als het maar om een heel triviaal klein dashboard gaat
… ook als het dashboard er gisteren al had moeten zijn
… ook als niemand tijd heeft voor een design sessie
… ook als de eindgebruikers al een lijstje met KPI’s hebben aangeleverd
Die laatste tegenwerping horen we vaak – het is dan toch al duidelijk wat de eindgebruikers willen?! Maar zie het gelijkstellen van een lijstje KPI’s aan een dashboard design als zeggen dat een lekker gerecht ruiken hetzelfde is als het daadwerkelijk proeven. De kracht van een goed dashboard design zit in ontelbare kleine keuzes die onbeduidend lijken, maar het verschil maken tussen een superactiegericht dashboard en eentje waar je als gebruiker net niks mee kunt.
De kracht van een goed design zit in ontelbare kleine keuzes
Viola Neumann
Datastrateeg
Geïnspireerd? Ga zelf aan de slag!
Het fijne is dat het tekenen van een dashboard design helemaal niet ingewikkeld of hoogdravend hoeft te zijn. Je kunt hier heel laagdrempelig zelf mee aan de slag. Ga met de bouwers en eindgebruikers van het dashboard samen om tafel zitten met voldoende wit papier en stiften. Schets vervolgens allemaal jullie ideeën voor het dashboard. Deel je ideeën, challenge elkaar (“wat wil je met dit inzicht doen?”) en combineer de beste ideeën tot één geheel.